Förstärkt tillskott till sjukvården

Under dagens presskonferens presenterade statsminister Stefan Löfvén den första nyheten i höstbudgeten. Tillsammans med samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna har regeringen för kommande år kommit överens om ett ytterligare tillskott till kommunsektorn på 18 miljarder. För Region Värmland blir tillskottet på över 82 miljoner. Sedan tidigare har regeringen aviserat att Region Värmland kommer att få ett tillskott på 102 miljoner för 2021.

– Det här är ett oerhört viktigt tillskott till regionen som är hårt ekonomiskt ansträngt med anledning av Coronakrisen. Nu kommer vi som opposition kräva att det borgerliga styret hanterar tillskottet på bästa möjliga sätt för att vi ska kunna leverera en bra välfärd till värmlänningarna, säger Ulric Andersson (S) regionråd i opposition.

Region Värmland kommer även att få ta del av 109 miljoner i tillskott för att hantera uppskjuten vård och covid-19-relaterad vård.

– Vi vet inte hur länge den här pandemin kommer att pågå och det kommer en tid efter där vi måste komma ikapp med den vård som nu skjuts upp. Här kommer det nya tillskottet att ha stor betydelse för att vi ska kunna leverera en bra hälso- och sjukvård till värmlänningarna, säger Mats Sandström (S) regionråd i opposition.

Socialdemokraterna i Värmland ser dagens nyhet som ett viktigt steg framåt för att stärka välfärden.

– Vi socialdemokrater kommer alltid att sätta välfärden först där vård och omsorg ska ha de resurser som krävs för att alla ska känna trygghet i vårt samhälle. Dagens besked är därför ett viktigt steg framåt för vi ska kunna bygga ett bättre och starkare samhälle, säger Åsa Johansson (S) regionråd i opposition.

Regeringen lämnar hela Budgetpropositionen för 2021 till riksdagen den 21 september.