Idag röstar Europarådet om regnbågsfamiljers rättigheter

Nu prövas frågan om regnbågsfamiljers rättigheter för första gången någonsin så genomgående i Europarådets parlamentariska församling. Förslaget till resolution har förhandlats fram av Jonas Gunnarson, fd riksdagsledamot för Värmland, ordförande för Sveriges delegation och vice-president i Europarådets parlamentariska församling. Det är imorgon onsdag 10 oktober som Jonas Gunnarsson (S) ska presentera sin rapport: ”Private and family life: achieving equality regardless of sexual orientation”, om diskrimineringen av regnbågsfamiljer i Europa. Församlingen kommer därefter att debattera och rösta om de förslag som presenteras i rapporten.

– Det är bra att denna fråga äntligen prövas och det är också bra att veta att det var ett enigt utskott som ställde sig bakom förslaget. Nu är det upp till Europarådets parlamentariska församling att fatta beslutet som i sig inte är tvingande, men en stark uppmaning till de 47 medlemsländerna, säger Jonas Gunnarsson.

– Det parlamentariska församlingen tar ställning till är en resolution som uppmanar medlemsländerna att jämställa regnbågsfamiljer, samkönade par, eller familjer med transpersoner med andra familjer. På så sätt är det också en resolution som betyder att länderna också i lagtext måste skriva in rätten till samkönade relationer som samboskap, partnerskap eller äktenskap, säger Jonas Gunnarsson.

– Det är första gången som denna fråga prövas så genomgående och jag är optimistiskt även om jag såklart vet att det finns både länder och representerade partier som har en annan uppfattning än förslaget. Jag hoppas dock att vi når en majoritet, vilket i så fall blir en viktig milstolpe i kampen för alla människors lika rättigheter, avslutar Jonas Gunnarsson.

Läs hela förslaget här.