Norge kompenserar gränspendlare

Norge kommer att ersätta dag- och veckopendlare efter gränsstängningen. Det beskedet kom efter ett möte som Norges och Sveriges statsministrar haft under förmiddagen. Ersättningen är retroaktiv från när riksgränsen stängde den 28 januari. Den norska regeringen föreslår att pendlarna ersätts med 70 procent av sjukpenninggrundande inkomst, samma nivå som de hade fått om de hade permitterats från sitt arbete.

• Det är mycket glädjande nyheter som våra statsministrar presenterar idag säger Daniel Schützer (S), kommunstyrelsens ordförande i Årjängs kommun som lagt många timmars arbete på att få till en lösning för gränspendlarna.

• Under de senaste veckorna har jag haft fler möten med regeringsföreträdare än jag haft under alla mina tidigare 7 år som kommunalråd tillsammans och nu äntligen får vi konkreta resultat. Senast i fredags arrangerade Socialdemokraterna i Värmland ett möte med ansvariga statsråd, fortsätter Daniel Schützer (S).

• Jag är väldigt glad att vi nu har en lösning på plats där även veckopendlarna får ekonomisk kompensation. Nu återstår frågan om hur vi löser frågan för de egenföretagare som befinner sig i Norge och inte törs åka hem för att träffa sina familjer, avslutar Daniel Schützer (S).