S vill ha svar om vaccinationsplaner

Värmland närmare sig allt mer att få börja vaccinera mot Corona. När ett säkert och effektivt vaccin väl är tillgängligt kommer vaccination att ha en central roll för att rädda liv, begränsa pandemin, skydda sjukvårdssystemen och hjälpa till att återställa ekonomin. Socialdemokraterna har därför till Regionfullmäktige den 8 december begärt ett extra ärende för att få svar på hur vaccinationsplanerna ser ut för Värmland.

– För att förbereda allmänheten och verksamheten på att ett säkert och effektivt sätt när vaccinet blir tillgängligt om några veckor anser vi att det är viktigt att Regionfullmäktige blir informerade om planerna, säger Ulric Andersson (S), regionråd i opposition.

När covid-19-vacciner är tillgängliga och godkända på EU-nivå får alla medlemsstater tillgång till vaccination samtidigt. Regeringen har idag meddelat att man avsätter 300 miljoner kronor för att underlätta regionernas arbete med vaccinering.Sedan tidigare har 4,5 miljarder kronor avsätts till Folkhälsomyndighetens vaccinarbete.

Det totala antalet vaccindoser kommer att vara begränsat under insatsernas inledningsskede innan produktionen kan skalas upp. Till en början bedöms 2 miljoner människor i Sverige omfattas av vaccineringen men riskgrupperna är fler än så, omkring 2.6 miljoner.  Det aktualiserar behovet av beslut om vilka grupper som bör få prioriterad tillgång till vacciner.

Det Socialdemokraterna vill ha svar på är följande:

• Hur har Region Värmland förberett sig för att snabbt få igång vaccineringen mot Covid-19?
  • Hur ser prioriteringen ut för vilka grupper som kommer börja få vaccin?