Julhälsning från Ordförande

Snart är julen här med påminnelse och budskap om kärlek, gemenskap och solidaritet. Julen ska vara glädjens högtid och många av oss firar jul med familj, släkt eller vänner, men vi får inte glömma att det finns människor som firar julen i ofrivillig ensamhet.

För många värmlänningar kommer det att bli en annorlunda jul i år. Sverige och Värmlands stora utmaningar i år har varit ökade kostnader på el, bensin, bolån och livsmedel, utgifter som är kännbara för hushållen. Inflationen och det ökade kostnadsläget gör så att många brottas med ekonomin.

Många människor vittnar om att det har blivit tuffare tider efter att högerregeringen kom till makten. Regeringen drar ner på statsbidragen till regioner, kommuner och studieförbund som tvingas till nerskärningar. Vi socialdemokrater vill stärka välfärden som är en förutsättning för ett jämlikt samhälle där vi visar omtanke om varandra.

Mellanvalsperioden pågår för fullt och under året har vi förtroendevalda och medlemmar varit ute och träffat människor i bostadsområden, på gator och torg och arbetsplatser i Värmland. Det personliga mötet och samtalet är viktigt, det bryter ensamhet, ger insikt och förståelse. Det är viktigt att minska skillnaderna mellan stad och landsbygd och ge alla lika goda möjligheter till arbete och studier. Det gör vi bäst genom att bedriva socialdemokratisk politik i riksdag, region och kommunerna, men också i EU.

Den 30 september var det EU-valupptakt i Forshaga inför valet till EU parlamentet den 9 juni nästa år. Det är viktigt att vi gör vårt yttersta i valrörelsen för att vi Socialdemokrater ska få så många mandat som möjligt.

Inför julen vill jag passa på att rikta ett stort TACK till alla ni medlemmar och sympatisörer för ert engagemang för att få till ett bättre Sverige och Värmland.

Sist men inte minst önskar jag er alla en trevlig jul och ett riktigt gott nytt år.

//Åsa Johansson, ordförande, Socialdemokraterna Värmland