Regeringen tvingar fram skattehöjning

Regeringens oförmåga att skjuta till tillräckligt med extra pengar nu gör att vi antingen tvingas höja skatten, eller skära ner i verksamheterna, skriver Eva-Lotta Härdig Eriksson (S), KSO Storfors, med flera.

Vi socialdemokrater ser skatten som ett verktyg för att motverka ojämlikhet. Det innebär att vi tycker att de som har mer pengar i plånboken också kan klara av att bidra lite extra. De pengarna lägger vi då på att utjämna klasskillnader, stärka välfärden och skapa förutsättningar för fler att utbilda sig till olika yrken.

Region och kommunalskatten är inte progressiv, därför försöker vi så långt som möjligt att inte höja de skatterna. De slår nämligen lika hårt över alla inkomstkategorier, men när regeringen inte väljer att skjuta till extra statsbidrag för att täcka de exceptionellt ökade kostnaderna – då finns det bara två alternativ. Höja skatten, eller kraftigt minska verksamheten.

Alla Sveriges regioner befinner sig, som i många av våra kommuner, i en prekär situation. Vi har kostnadsökningar som vi själva inte kan rå för, så som inflation, pensionskostnader och allt där mellan. Den tidigare Socialdemokratiska regeringen valde att skjuta till extra medel under pandemin för att stötta landets kommuner och regioner genom krisen, när kostnader ökade i raketfart. Det var rätt gjort.

Sveriges kommuner och regioner befinner sig inte i samma läge som under pandemin, men den ekonomiska krisen har slagit hårt. Regeringens oförmåga att skjuta till tillräckligt med extra pengar nu gör att vi antingen tvingas höja skatten, eller skära ner i verksamheterna.

Det är inte så enkelt som moderata företrädare vill påvisa om att det ”bara är att effektivisera”. Självklart ska verksamheten anpassa sina kostnader utifrån tilldelade ramar, men det handlar om enorma summor som idag saknas inom hälso- och sjukvården och kollektivtrafiken. Ska verksamheterna lyckas att hålla sig inom ram, så måste de få förutsättningarna till det.

Till er värmlänningar som kanske råkar läsa denna replik: läs noga genom vad Moderaterna egentligen skriver, de är emot skattehöjningen, men kommer inte med några konkreta åtgärder för hur man ska hantera den ekonomiska situationen. Inte mer än att man ska ”använda AI”.

Vi vill ha minst en vårdcentral i varje kommun och våra tre sjukhus. Med Moderaternas politik skulle det kanske inte vara möjligt.

Eva-Lotta Härdig Eriksson (S), KSO Storfors

Linda Larsson (S), KSO Karlstad