Åsa Johansson (S) omvald som ordförande för Sveriges Allmännytta

Mellan den 24-25 april genomförde Sveriges Allmännytta sin kongress i Örebro med 75 ombud på plats. Sveriges Allmännytta samlar över 300 allmännyttiga kommunala bostadsföretag över hela Sverige. Under kongressen beslutades det om att ändra namn från SABO till Sveriges Allmännytta AB. Anledningen är för att man vill ha ett mer kraftfullt namn för att ta fasta på namnet allmännytta som en stark samhällsbyggare.

Åsa Johansson från Hagfors och Regionråd i opposition för Socialdemokraterna i Region Värmland har under föregående period varit ordförande. Ett förtroende som förnyades under kongressen.

– Jag känner mig givetvis hedrad och glad över att fått nytt förtroende att fortsätta som ordförande, säger Åsa Johansson, styrelseordförande Sveriges Allmännytta.

Åsa ser positivt på det namnbyte som gjorts och den framtidsinriktade agenda som antagits.

– Det här är ett steg på vägen mot den positionsförflyttning som allmännyttan behöver. Allmännyttan har aldrig varit viktigare än nu och tillsammans visar vi att vi är en viktig del av samhällsbygget. Det nya namnet förtydligar det, säger Åsa Johansson, styrelseordförande Sveriges Allmännytta.

Fakta om Sveriges Allmännytta:

Är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala bostadsföretag över hela Sverige. Tillsammans äger och förvaltar medlemmarna drygt 800 000 bostäder. Företagen är lokalt och nationellt mycket viktiga aktörer på den svenska bostadsmarknaden.