Gunilla Svantorp får toppuppdrag

Idag valdes Gunilla Svantorp till gruppledare tillika ny ordförande för riksdagens utbildningsutskott. Det var en enig riksdagsgrupp som ställde sig bakom förslaget. Gunilla efterträder Matilda Ernkrans som i förra veckan fick uppdraget som minister för högre utbildning och forskning i Stefan Löfvens regering. Uppdraget som ordförande är viktigt, inte minst nu när många av förslagen i överenskommelsen mellan S, C, L och MP ska förhandlas fram. Valet till ordförande sker formellt på utbildningsutskottets möte på torsdag denna vecka.

– Jag är både stolt och glad över partikamraternas förtroende. Det är såklart mycket hedrande att bli ordförande i ett av riksdagens viktigaste utskott. Ett förtroende jag kommer ta med både allvar och spänning när vi nu har ett nytt politiskt läge och en januariöverenskommelse att uppfylla, säger Gunilla Svantorp, ordförande för riksdagens utbildningsutskott.

– Under de senaste åren har jag haft flera ansvarsområden i utskottet, i allt från lärarutbildning till innovation och forskning. Jag är nu inne på mitt nionde år i utbildningspolitiken, vilket känns som en bra grund för det fortsätta arbetet framåt, avslutar Gunilla Svantorp, ordförande för riksdagens utbildningsutskott.

För kommentarer:
Gunilla Svantorp (S), tel 070-235 13 46

Bakgrundsfakta
Utbildningsutskottet: Motorn i riksdagsarbetet är de 15 utskotten. Det är där ledamöterna förbereder riksdagens beslut. Utbildningsutskottet behandlar forskningsfrågor och alla utbildningsfrågor, från förskola till universitet och högskolor samt kommunal vuxenutbildning och yrkeshögskola. Utskottet har också hand om frågor om studiestöd och rymd.

Ordförandeskap i riksdagens utskott: Det är inte ofta värmlänningar får möjligheten att vara ordförande i riksdagens utskott. Senast detta var aktuellt var när Berit Högman ledde kulturutskottet som ordförande 2010-10-12 – 2012-02-23.