(S) sätt stopp för sönderprivatiseringen

Socialdemokraterna presenterade idag 10 reformer för hur de vill sätta stopp för sönderprivatiseringen och återta kontrollen över välfärden. Det gör man för att göra upp med marknadskaoset som finns i vården och skolan. Därför vill Socialdemokraterna exempelvis stoppa utförsäljningar och gräddfiler i vården och göra om skolvalet till att bli mer rättvist.

– Idag låter vissa privata vårdbolag patienter som har en privat sjukförsäkring gå före patienter vars vård finansieras av skatten. Vi ska inte ha några gräddfiler utan vård ska ges efter behov, säger Mikael Dahlqvist (S) riksdagskandidat.

Som en del av paketet går Socialdemokraterna till val på ett transparent och rättvist skolval. Det ska inte vara möjligt att kunna paxa platser åt sina barn redan på BB eller ha kösystem där friskolor ska kunna välja lönsamma elever. Här vill partiet att friskolornas orättvisa köer avskaffas och att skolvalets urvalsgrunder fastställas i skollagen.

– Utan insyn i skolvalsköer finns risk att skolor väljer elever som de anser vara mest lönsamma. Så ska vi inte ha det. Skolan är till för barnen, säger Gunilla Svantorp (S) riksdagskandidat.

Reformer som ingår i paketet:

1. Ställ samma krav på privata som offentliga aktörer i vården.
  2. Inför offentlighetsprincipen i friskolor och privat vård och omsorg.
  3. Stoppa utförsäljning av akutsjukhus.
  4. Se till att ingen ska kunna köpa sig före till vård.
  5. Inför tuffare tillsyn med fler inspektioner i vård och omsorg.
  6. Gör skolvalet mer rättvist.
  7. Inför en rättvis skolpeng.
  8. Stoppa vinstuttag i skolan.
  9. Förbjud religiösa friskolor.
  10. Se till att skoletableringar inte bidrar till segregation.