Kommentar med anledning av förtroendeomröstningen i riksdagen

Under förmiddagen den 21 juni valde Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna att tillsammans rösta för att avsätta Sveriges statsminister Stefan Löfven.

– Dagens omröstning i riksdagen gör att Sverige nu befinner sig i ett mycket svårt politiskt läge. Det här är inte vad Sveriges löntagare, alla i hälso- och sjukvården, pensionärer och företagare behöver när coronapandemin fortsatt är högst aktuell, säger Åsa Johansson (S) ordförande för Socialdemokraterna i Värmland.

Resultatet innebär att det nu finns två alternativ: extra val eller talmansrundor. Statsministern har nu en vecka på sig att välja ett av alternativen.

– De fyra partierna som nu gått samman är varken överens i sak eller har en plan för vad som blir nästa steg. Vi hoppas naturligtvis att den här frågan kan lösa ut sig i riksdagen så att vi helt kan fokusera på Sveriges bästa och ta Sverige framåt, fortsätter Åsa Johansson (S).

– Men skulle ingen lösning nås och det blir ett extra val är vår partiorganisation redo att gå till val på en politik där välfärden och jobben sätts först, avslutar Åsa Johansson (S).