Äntligen förstärkt LSS

Idag, torsdagen den 21 februari, remitterar regeringen en promemoria med förslag på ändringar i lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Förslagen innebär att behov av hjälp med andning och sondmatning ska utgöra sådana grundläggande behov som kan ge rätt till personlig assistans. Socialminister Lena Hallengren föreslår att lagändringen ska börja gälla från den 1 juli i år. Lagförslaget är det första konkreta resultatet av januariavtalet med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna.

• Jag har gjort många besök inom LSS, senast denna vecka och jag har sett hur nuvarande lagstiftning urholkat tryggheten. Den situation som många familjer drabbats av har varit orimlig och fått allvarliga konsekvenser. Nu ser vi till att justera det här så snabbt det är möjligt. Jag vill skicka en tanke till de som är drabbade och vill än en gång uttrycka hur viktigt det är att vi värnar om LSS-formen, säger Mikael Dahlqvist, ledamot i riksdagens socialutskott.
  • Det här är någonting jag arbetat länge med och det är skönt att det äntligen blir en lagändring, för jag tror det är tydligt för alla att det behövs en tryggare och mer förutsägbar LSS-lagstiftning. Ett viktigt steg för anhöriga och de personer som har stora och varaktiga funktionshinder, säger Mikael Dahlqvist, ledamot i riksdagens socialutskott.

Information

I promemorian föreslås att behov av hjälp med andning och sondmatning ska utgöra grundläggande behov som kan ge rätt till personlig assistans enligt LSS. Bedömningen är att regeringen ska överlämna en proposition till riksdagen i vår och att lagen ska kunna träda i kraft i mitten av sommaren. Delar av regeringens politik bygger på januariavtalet, som är en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet de gröna. Promemorian är det första konkreta resultatet av detta. Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet är överens om att säkerställa att den personliga assistansen och assistansersättningen ska präglas av hög kvalitet och rättssäkerhet.